Tuesday 25 August 2015

Kahwin.

Bismillahirrahmanirrahim..
WARNING!
Post kli ni panjang.so kalau x nk baca, sila klik button x kt atas tu.

Xtau mcm mne nk mula kan cerita. Sbb perasaan aku masih berbaur2.

Kisah ni jd mse lunch td. Lps solat zohor, dlm tgh siap2 nk balik ofis, ttbe ada hamba Allah ni dtg, bg salam then salam aku. Nor namanya.

Nor: belajar kt mne?
Aku: hehe.. nmpk mcm student lg ke? Sy keje kt dpn ni.
Dia angguk.
Aku:  keje kt mne?
Nor: sy x keje. Actually i am here to apply zakat. U can speak english right?
Aku dgn muka pelik nye terus angguk. sbb dia ttbe speaking kn, Pelik la jah. muka melayu. Rupa2nye.. seorang wanita mualaf, berasal dr filipina.

MasyaAllah.. dia ckp lg, dia dh 3x ke sini sbb nk apply zakat. Walaupon dlm samar2, aku nmpk matanye berair.
Dlm ht aku trus tnye, eh dia ni nangis ke? Dan x lama lps tu, aku nmpk dia kesat air mata. Ya Allah, dia menangis!

Dia crita lg (speaking) yg dia bkahwin dgn org sini. Ada 3 org anak. Apa yg mmbuatkn aku sedih smpai aku pon mngalir jgk air mata bila dia ckp dia kna pukul dgn laki dia! Dia siap tunjuk lg kesan2 luka dia.

Ya Allah.. tersentuh ht perempuan aku. Dia crita lg yg llaki dia bru je pukul dia lg smlm. Subhanallah.. aku x tau nk kata apa. Pelukan dia td, erat sgt. Dia mcm tgh cri kekuatan. Kekuatan ats ujian Allah ni.

Aku cuma boleh balas pelukan dia tu, then bg kata2 semangat.

Yg xleh blahnye.. keep strong sis, for ur child. I know u r strong. Even i'm not married yet. Hehe.. tang tu, dia senyum.
Terlepas pulak. Tp xpe, skurang2nya aku nmpk jgk la snyuman dia. 

Xdpt nk sembang lama, sbb dh nk hbis wktu lunch time tu. Dgn berat ht nye aku minta diri.  Muka dia nmpk sikit lega. Sbb dpt mluahkn mgkin. Tgn aku dia genggam erat smbil ucap trima kasih.

Sepanjang pjlnan nk balik ofis tu, aku xhabis fikir. Apa sbnrnye yg Allah cuba smpaikan utk aku ye. Pikir punya pikir, wa dh lewat 2 minit masuk ofis!! Haha..

Cumanye, yg aku terfikir. Perkahwinan.. realitinye, semua wanita baya2 aku ni, mmg excited nk kahwin even xde calon lg. Cemburu bila ada antara kwn2 yg dh kawin. Perkahwinan ni xsentiasa manis. Bila kita pilih dia utk jd psgn kita, bmkna kita dh sedia utk terima semua baik buruk dia. Kita dh sedia nk hdapi semua pahit getir dlm bahtera perkahwinan..

Buat awk aka jodoh sy. Sy janji pd diri utk berusaha jd yg terbaik utk awk dgn persiapkan diri sblum Allah ketemukan kita. Sy pgg jnji Allah. "Perempuan yg baik tu utk llaki yg baik".

Sincerely,
Bakal penyeri awak.
Insyaallah..

25 Aug 2015.
19:20p.m.


No comments:

Post a Comment

like3